پزشکی و سلامتی

توصیحات مفید در مورد خدمات پزشکی و سلامتی و زیبایی

پزشکی و سلامتی

توصیحات مفید در مورد خدمات پزشکی و سلامتی و زیبایی

 

ارتودنسی دندان

امکان تمیز کردن راحت‌تر دندان‌ها، ارتقای بهداشت دهان و دندان و داشتن لبخند زیباتر از جمله مزایای مرتب وبودن دندان ها می باشد.

نتایج استفاده از روش‌های ارتودنسی دندان می‌تواند برای هر فرد قابل توجه باشد. لبخندهای زیبا و افزایش سلامت دهان و دندان برای اغلب افراد در هر سن و سالی، از مزایای استفاده از روش ارتودنسی می‌باشد. علاوه بر آن، می‌تواند نتایج بیشتر و تأثیرگذارتری هم داشته باشد که به هماهنگی و تعامل مناسب میان ما و شما در زمینه اقدامات مراقبت از ارتودنسی ثابت و بهداشت دهان و دندان بستگی خواهد داشت.

 

مشکلاتی که با ارتودنسی دندان برطرف می‌شود

مشکلاتی از قبیل جلو بودن فک بالایی، جلو بودن فک پایینی، شلوغی دندان‌ها، کج بودن دندان‌ها و یا هم ردیف نبودن آرواره‌ها می‌تواند در هر شخصی باعث ایجاد مشکلاتی در خوردن یا تکلم شود. در چنین مواردی توصیه می‌شود که با استفاده از روش‌های ارتودنسی، موقعیت دندان‌ها به تدریج تغییر داده شود تا به حالت صاف و ردیف در بیاید. از ارتودنسی می‌‌توان برای اهداف زیبایی در مورد اشخاصی که دوست دارند لبخند زیباتری داشته باشند، نیز استفاده کرد.

 

ارتودنسی یک روش درمانی بسیار کارآمد و مؤثر است که می‌تواند برای اهداف زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • درمان فاصله‌دار بودن دندان
  • اصلاح وضعیت فک و دندان‌ها جهت اطمینان از ردیف بودن و موقعیت درست آنها
  • صاف کردن دندان‌های کج
  • بهبود عملکرد دهان (مانند قابلیت جویدن غذا و تکلم)
  • رفع مشکل عقب و جلو بودن فک‌ها
  • مشکلات عمده ترتیب دندان‌ها
  • انحراف فک به عقب یا جلو

 

شلوغی دندان‌ها که یکی از مشکلات شایع در زمینه ارتودنسی می‌باشد. مشکل شلوغی دندان‌ها هنگامی به وجود می‌آید که فضای کافی برای رشد و نمو طبیعی دندان‌های دائمی وجود نداشته باشد.

مشکلات زیبایی

یک دندان نامرتب می‌تواند زیبایی یک لبخند را به کلی از بین ببرد. مشکل چنین دندانی را می‌توان به سادگی و با دقت بالایی از طریق روش ارتودنسی برطرف کرد. علاوه بر آن، دندانپزشک می‌تواند به اصلاح شکل و ساختار لب‌ها، فک و صورت نیز بپردازند تا مشکلات زیبایی مربوط به این اجزاء نیز برطرف شود.

 

زمان شروع ارتودنسی دندان

هر چقدر روش ارتودنسی زودتر و در سنین پایین‌تری انجام گیرد، مشکل مربوطه سریع‌تر حل خواهد شد و احتمال موفق بودن درمان بیشتر خواهد بود.

در حال حاضر روش‌های درمانی مدت‌داری برای بیماران واقع در سنین 7 تا 11 سال وجود دارد که می‌تواند آثار و فواید چشمگیری را برای این افراد، به ویژه در صورتی که ناهنجاری‌های فک وجود دارد، به دنبال داشته باشد. استفاده از این روش‌ها می‌تواند در جلوگیری از بروز بعضی از بیماری‌های دهان و دندان و یا تشدید این بیماری‌ها نیز تأثیر زیادی داشته باشد. 

 

ارتودنسی در بزرگسالی

همان طور که گفته شد، ارتودنسی فقط مخصوص کودکان و نوجوانان نیست. در واقع بیش از 20 درصد از بیمارانی که از روش ارتودنسی استفاده می‌کنند، بزرگسالان هستند. پس هیچ کس به قدری مسن نیست که نتواند از روش ارتودنسی استفاده کند.

 

ارتودنسی در زمان بارداری

برای زنان باردار بسیار مهم است که نه تنها از نظر ظاهری در وضعیت خوبی باشند، بلکه شرایط احساسی و روانی خوبی نیز داشته باشند. چراکه شرایط جسمی و روانی یک مادر باردار، تأثیر بسیار زیادی بر سلامت خود او و فرزندش خواهد داشت. نکات مهمی که باید قبل از اقدام به استفاده از روش ارتودنسی در زمان بارداری به آنها دقت کرد، عبارتند از:

  • بیماری‌های لثه و پریودنتال ناشی از بارداری
  • تغییرات هورمونی در زمان بارداری که بر حرکت دندان‌ها تأثیر می‌گذارد.
  • چگونگی عادت به خوردن و جویدن غذا در زمان بارداری و تأثیر آن بر درمان‌های ارتودنسی
  • تأثیر مصرف داروهای مختلف در زمان بارداری و حرکت دندان‌ها

انواع روش‌های ارتودنسی دندان

 ارتودنسی یکی از عرصه‌های کاربرد تکنولوژی‌های پیشرفته به شمار می‌آید که توانسته است راهکارهای جامع و متعددی برای درمان ناهنجاری‌های دهان و دندان و مشکلات زیبایی ارائه کند.

 

رایج‌ترین روش‌ های ارتودنسی

ارتودنسی با بریس‌های ثابت

در این روش یک پایه فلزی یا سرامیکی به هر یک از دندان‌ها متصل می‌شود و سپس یک سیم دندانی از هر یک از این پایه‌ها عبور داده می‌شود. دندانپزشک می‌تواند با تنظیم وضعیت این سیم در فواصل زمانی منظم، دندان‌هایی که مشکل دارند را به تدریج به حالت مرتب و صاف در بیاورد. هنگامی که نتایج مورد نظر با استفاده از مزایای ارتودنسی ثابت به دست آمد، بریس‌های ثابت به طور کامل برداشته می‌شوند. 

 

ارتودنسی با لوازم متحرک

انواع زیادی از آلات و لوازم متحرک وجود دارد که به طور رایج در ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن جمله می‌توان به بریس متحرک دندان ، هدگیرهایی که مشکل انحراف فک را تصحیح می‌کنند، ریتینرهای هاولی که برای اصلاح وضعیت دندان‌ها و حتی شکل استخوان فک استفاده می‌شوند و ماسک‌های صورت که برای برطرف کردن مشکل جلو بودن فک پایین به کار می‌روند، اشاره کرد. 

 

ارتودنسی نامرئی

 ارتودنسی نامرئی یک روش ارتودنسی جدیدتر است که لوازم آن قابل برداشته شدن هستند و حالت کاملاً شفاف و نامرئی دارند. ارتودنسی نامرئی هیچ گونه اختلالی در غذا خوردن ایجاد نمی‌کند، زیرا به راحتی قابل برداشته شدن است و از نظر مکانیکی نیز دقیقاً به همان شیوه بریس‌های فلزی مرسوم عمل می‌کند. البته همه بیماران نمی‌توانند کاندیدای خوبی برای استفاده از روش ارتودنسی نامرئی  باشند.  ارتودنسی نامرئی، که کارآمدی آن به اثبات رسیده است، با بهره‌گیری از فناوری تصویربرداری ۳ بعدی ساخته می‌شود. .ارتودنسی نامرئی(ایویزیلاین) بسیار راحت است و چون در ساخت آن از فلز استفاده نمی‌شود، هیچ خراش یا زخمی داخل دهان ایجاد نمی‌شود. دیگر مزایای ارتودنسی نامریی و عدم استفاده از فلز یا سیم این است که بیمار معمولاً زمان کمتری را برای تنظیم ارتودنسی در مطب پزشک سپری می‌کند. با تقبل هزینه ارتودنسی نامرئی این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند تا برنامه درمانی خود را از زمان شروع مشاهده و دنبال کند و وضعیت مرتب شدن دندان‌ها را با قبل مقایسه کند.

 

دیمون

یکی از جدیدترین سیستم های ارتودنسی روز دنیا با قابلیت باز و بسته شدن خودکار درب براکت ها است که به دلیل برخی مزایا ارتودنسی دیمون، اقبال زیادی نسبت به درمان ارتودنسی با آن در سراسر دنیا ایجاد شده است.

با توجه به گرانی روش های زیبایی دندان می توانید با مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی اقساطی از خدمات زیبایی از جمله ارتودنسی و لمینت اقساطی دندان بهره مند شوید.


شاید مایل به مطالعه ی مقاله های زیر باشید :
انواع روش های زیبایی دندان  -   لمینت دندان چیست و برای چه کسانی مناسب است؟  -   تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟